Visie

Er is iets magisch aan werken met je handen en een ruwe grondstof te verwerken tot een eindproduct. Zeker in deze tijden van snelheid en impulsen helpt dit fysieke en creatieve proces om bij mezelf te blijven en échte aandacht in een werkstuk te stoppen. Deze relatie is voor mij het meest aanwezig wanneer ik met handgereedschap werk. Er zit dan vrijwel niets tussen mij als maker en het werkstuk in, geen complexiteit, herrie, onzichtbare instellingen, snoeren, etc. Je voelt goed wat je aan het doen bent en je moet er met volle aandacht bij zijn om het gewenste resultaat te krijgen. Zo komt er een stukje ziel van de maker in het werkstuk terecht.

Hiervoor zijn goede degelijke (vaak oude) tools essentieel. Tools die met een beetje liefde en onderhoud een generatie overleven. Ook duurzaamheid is een belangrijk onderdeel in mijn werk. Ik gebruik vrijwel alleen inlands hout waarvan de afkomst duidelijk is. We hebben prachtig hout in Nederland en iedere soort heeft haar specifieke kwaliteiten en gebruikstoepassing.

Ik laat in mijn werk graag de schoonheid van functie en constructie zien. Het meubel geeft de gebruiker zo feedback over hoe het werkt en waarom het op een bepaalde manier in elkaar zit. Bovendien geeft het zo een beeld van de energie en tijd die de maker erin heeft gestopt.

2

Het proces voorafgaand aan het maakwerk is uiteraard van belang en geeft me altijd veel energie. Om samen vanuit jouw idee en behoefte tot het uiteindelijke ontwerp te komen. Je krijgt zo een meubelstuk dat precies past bij jouw wensen, gemaakt is van mooie en treffende materialen en waar je lang plezier van hebt.

Visie

Er is iets magisch aan werken met je handen en een ruwe grondstof te verwerken tot een eindproduct. Zeker in deze tijden van snelheid en impulsen helpt dit fysieke en creatieve proces om bij mezelf te blijven en èchte aandacht in een werkstuk te stoppen. Deze relatie is voor mij het meest aanwezig wanneer ik met handgereedschap werk. Er zit dan vrijwel niets tussen mij als maker en het werkstuk in, geen complexiteit, herrie, onzichtbare instellingen, snoeren, etc. Je voelt goed wat je aan het doen bent en je moet er met volle aandacht bij zijn om het gewenste resultaat te krijgen. Zo komt er een stukje ziel van de maker in het werkstuk terecht.

Hiervoor zijn goede degelijke (vaak oude) tools essentieel. Tools die met een beetje liefde en onderhoud een generatie overleven. Ook duurzaamheid is een belangrijk onderdeel in mijn werk. Ik gebruik vrijwel alleen inlands hout waarvan de afkomst duidelijk is. We hebben prachtig hout in Nederland en iedere soort heeft haar specifieke kwaliteiten en gebruikstoepassing.

Ik laat in mijn werk graag de schoonheid van functie en constructie zien. Het meubel geeft de gebruiker zo feedback over hoe het werkt en waarom het op een bepaalde manier in elkaar zit. Bovendien geeft het zo een beeld van de energie en tijd die de maker erin heeft gestopt.

Het proces voorafgaand aan het maakwerk is uiteraard van belang en geeft me altijd veel energie. Om samen vanuit jouw idee en behoefte tot het uiteindelijke ontwerp te komen. Je krijgt zo een meubelstuk dat precies past bij jouw wensen, gemaakt is van mooie en treffende materialen en waar je lang plezier van hebt.

1

Over mij

Als klein kind werd ik gegrepen door de rammelende tuinschuur van mijn opa met daarin gereedschap en kenmerkende schuur/werk-geur. Zo zijn er nog tal van dit soort herinneringen en had ik van jongs af aan al de wens om meubelmaker te worden.

Toch heb ik eerst een aantal andere studies gevolgd waarna ik een jaar of 6 als business analyst voor verschillende hotelketens heb gewerkt. Hoewel ik dit met veel plezier deed, bleef het knagen en wilde ik graag creatiever aan de slag in een fysieker beroep. Ik heb toen een aantal jaar naast mijn kantoorbaan een houtbewerkingsopleiding gevolgd en las en bekeek alles wat ik over het vak tegenkwam.

Bovenstaande resulteerde in meubelmakerij Minnen, gehuisvest in Tilburg. Je bent van harte welkom om eens te komen kijken.